Jak si dát předsevzetí a zvládnout ho

Dneska je sice populární tvrdit pravý opak, ale my v Blackfield Gymu říkáme: na novoročních předsevzetích není vůbec nic špatného! A rozhodně to netvrdíme jen proto, že v lednu je nejlepší návštěvnost za celý rok 🙂

Po nadšených oslavách Vánoc a konce roku přichází datum se dvěma jedničkami, se kterým je spojen nejeden nový začátek: blíží se začátek dalšího pololetí nebo semestru, vstupují v platnost nová nařízení, dostáváme nové stravenky, zkrátka samé radosti. Je to rituál: ve velkolepém silvestrovském ohňostroji spálíte starý rok se všemi jeho chybami a začínáte s čistým štítem. Takže jestli si chcete dát novoroční předsevzetí, neřešte, jestli se nad tím někdo ofrňuje, a dejte si ho.

A teď to nejdůležitější: jak to udělat, aby vám to vyšlo? Tady je náš 5 + 1 zaručený tip:

1. Dejte si konkrétní předsevzetí

„Konečně zhubnu“ je asi takové předsevzetí jako „vydělám hodně peněz“. Kolik je hodně a jak je vyděláte? Radši si stanovte cíl, který se dá nějak změřit, například:

a) budu jeden měsíc chodit 3x týdně do posilovny do Blackfield Gymu, kde budu cvičit podle svého cvičebního plánu;

b) budu jeden měsíc dodržovat nízkosacharidovou dietu, 2x týdně cvičit doma HIIT a 1x týdně zajdu na Pilatese;

c) během tohoto měsíce se postupným zvyšováním dostanu v benchpressu z 50 kg na 65.

Úkoly jsou jasně dány a konec není v nedohlednu, takže kdykoli se vám nebude chtít, stačí si říct: je to jen do konce měsíce, to dám. Jeden měsíc útrap dá každej 🙂 Na začátku a na konci měsíce si zaznamenejte váhu, míry všeho, co chcete nabrat nebo shodit, a nejlépe i procenta tuku a svalů na InBody.

2. Neztrácejte nadšení, když to půjde pomalu

Ze začátku to jde vždycky pomalu. Člověk dělá chyby, tělo není zvyklé, nemáte vychytanou dietu, cvičení… I kdyby na konci prvního měsíce nebyly vůbec žádné výsledky, zkuste ještě jeden a flintu hoďte do kukuřice až potom. Přinejhorším promarníte dva měsíce. Určitě už jste v životě promarnili víc času mnohem většími nesmysly.

Nevažte se a neměřte denně. I jednou týdně je pro začátek moc (hrozí, že tam nic nebude a ztratíte motivaci). Nechte to až za měsíc.

3. Nastudujte si to – přiměřeně

Nepouštějte se do toho bez informací. Ale: nepřehánějte to s informacemi. Přiměřeně 🙂 Jestli se vám nechce nic hledat, obětujte tři kila na hodinku s trenérem, který vám poradí s cvičebním plánem i s výživou. Jestli se vám chce hledat, zkuste fitness blogy a videa, jídelníčků a cvičebních plánů je všude dost. Jít jen tak do posilovny a nějak se tam plácat je nejrychlejší cestou do pekel.

4. Běžte do toho naplno

Je fakt, že pro někoho, kdo se pět let nehýbal, je každý pohyb dobrý, ale na druhou stranu nemá smysl začátečníkovat donekonečna. Když si dáte předsevzetí, že budete jednou týdně chodit na kruháč, neuvidíte za měsíc vůbec žádný výsledek, to vám můžeme zaručit. Pokud zároveň dodržíte tip č. 1, tj. stanovíte si konkrétní dobu, po kterou budete předsevzetí dodržovat, neměli byste mít problém naložit si přísnější režim. Berte to jako experiment, zakousněte se do toho, potýrejte se – a výsledky budou takové, že se budete chtít zakusovat i další měsíc.

5. Chyba není konec světa!

Právě jsem sežral(a) čokoládovou tyčinku, takže dnešek je v pr…knu a můžu rovnou vyluxovat ledničku; dnešek jsem zkazil/a, to už se na to můžu do konce týdne vykašlat. A když už je zabitý tenhle týden, tak… Ano, dalo by se to aplikovat donekonečna.

Nejlepší je chyby nedělat, ale když už to pokoníte, dejte si virtuální facku a dál se tím nezabývejte. Sebemrskačství bylo naposledy v módě ve středověku. Pokračujete dál v tom, co jste si předsevzali, a nezneužívejte chyb k tomu, abyste se z předsevzetí vyvlíkli. To umí každý…

 

A jeden tip na závěr:

6. Dejte si dlouhodobý cíl!

Je super, že se umíte na měsíc vzdát limošky a čokoládiček, protože to je ten úžasně prostý základ, na kterém postavíte renesanční palác svého nového, krásného těla… ale člověk by přece jen měl mít před očima i ten palác. Přilepte si na lednici nebo do fitness deníčku vysněné tělo s pekáčem buchet na břiše nebo s pevným pozadím ve značkových bikinách, a když budete potřebovat extra motivaci, dlouze se na něj zadívejte a mantrujte: „Krůček po krůčku, týden za týdnem (a proteiňák za proteiňákem) směřuji ke svému snu.“

Nebude to hned (tip č. 2) a cestou budete občas chybovat (tip č. 5), ale jednou se tam dostanete, a bude to jen a jen vaše zásluha.